وبلاگicon
بالاترین کمال برای رسول‌الله(ص) القائات الهیه است/ کلمه تامه الهیه چیست؟
تفسیرقرآن , 591 بازدید 0

کلینیک روح درمانی،آیت‌الله‌العظمی جواد غروی علیاری، از مراجع عظام تقلید در جلسه تفسیر خصوصی خود که به تفسیر سوره نجم اختصاص داشت، گفت: هفته گذشته درباره افق اعلی صحبت کردیم. حرف زیاد است که افق اعلی کجاست. بزرگان افق اعلی را معناهای مختلفی کرده اند.

وی افزود: آنچه استفاده شده از کلام بزرگان درباره افق اعلی، حضور حضرت حق است. این معنا شاید جامع باشد. سدرة المنتهی را جایی معرفی کرده اند که آنجا افق اعلی است. اما اگر حضور عندالله معنا شود، پیغمبر(ص) آنجا رسیده که هم حصولی و حضوری نزد خدا باشد شاید صحیح باشد. حضور از قرب هم بالاتر است.

این مفسر قرآن با اشاره به آیه «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى»، ﴿نجم/۸﴾، اظهار کرد: منظور دنوب ظاهری و جسمانی نیست. افق اعلی را اگر به آن معنا قبول کنید، این آیه درباره رسول اکرم(ص) جنبه توجیهی و توضیحی خواهد داشت. از نظر قرب الهی برای رسول الله(ص) هیچ چیزی نماند. یعنی یک چیزی فاصله و مانع باقی نماند. الله است و رسول اکرم(ص) است.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری گفت: خداوند عوالم جنت و نار را به رسول الله(ص) نشان داد، تمام وجوه جسمانی موجودات بعدی عالم خلقت را هم به آن حضرت نشان داد. تصور این معنا خیلی مشکل است که چطور رسول اکرم(ص) در بین همه انبیا و مرسلین به این جایگاه رسید. آن شخصیت معنوی و روحانی رسول الله(ص) ایجاب کرد که این قدر قرب پیدا کند.

وی افزود: حتی در بین خطاب، مورد خطاب و متعلق خطاب، زمان آنجا تصور ندارد. القایی و ایجادی، کلمات خداوندی به رسول اکرم(ص) گفته می شد. به محض اینکه فرمایشات خدای متعال از مصدر ربوبی خارج می شد، همان خطاب در صدر رسول خدا(ص) قرار می گرفت. هیچ وقت این کلمات محو نشد.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری اظهار کرد: از 27 رجب المرحب، رجب الخیر، همه چیز را خداوند به رسول الله(ص) مرحمت کرد. آن کلمات در آن لحظه همه‌اش در محضر پیغمبر(ص) بود، حصول عندالرسول بود و محو هم نشد. این توضیح واضحات است.

این مرجع تقلید گفت: «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى»، کرامت و فضیلت دیگری بر رسول اکرم(ص) است. در محضر عندالله قرب پیدا می کند. در تفسیر علامه طباطبایی همان قرب معنوی را معنا کرده است. معنای خاص وحی های ربوبی در اینجا، مراد نیست. وحی های خاص الخاص اینجا مراد است. نه وحی است نه مراد الهام است. القا است. بالاترین کمال برای رسول خدا(ص) القائات الهیه است. آن کسی که به این القائات مشرف شد فقط رسول اکرم است.

کلمه تامه الهیه محمد(ص) است

وی عنوان کرد: القا بالاتر از وحی و مکالمات است. اگر دقیق فکر کنیم «أَوْحَى» را القا معنا کنیم شاید جامع تر باشد. وجود رسول الله(ص)، کلمة الله است. کلمه تامه الهیه محمد(ص) است. متکلم حرف می زند و مخاطب توجه می کند، مخصوصاً اگر القایی باشد. وجود خاتم الانبیا(ص) وجود اختصاصی و تخصیصی عندالله است.

یادآور می شود، جلسه تفسیر خصوصی قرآن آیت الله العظمی غروی علیاری چهارشنبه دوم اردیبهشت برگزار شد.

ایکنا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir