وبلاگicon
خصوصیات پروردگار عالمان در آیات سوره نور

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران در حرم حضرت معصومه (س) با تفسیر آیه نور سوره نور بیان کرد: این آیه از آیات مشکل قرآن و کلیدی‌ترین آیه سوره نور است و با این آیه وجود خداوند اثبات می‌شود.

وی با بیان اینکه علت نام‌گذاری سوره نور به دلیل و جود این آیه است، تصریح کرد: برخی از مفسران این آیه را اعظم و اشرف آیات قرآن می‌دانند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: آیه نور سوره نور از آیات مشکله قرآن است که برخی از مفسران در تفسیر این آیه کتاب نوشتند.

رفیعی با اشاره به مفهوم آیه مشکله بیان کرد: در مقدمه تفسیر شیخ طوسی به این مطلب اشاره شده که برخی آیات درک آن آسان است و اگر به زبان عربی واقف باشی به طور قطع متوجه منظور آیه خواهی شد مثل «قل هو الله احد» که در ظاهر فهم آن آسان است ولی برخی آیات را با ترجمه و خواندن متوجه نمی‌شویم که این نوع آیات را آیات مشکله عنوان می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگان در تفسیر آیات مشکله کتاب نوشتند، تصریح کرد: برخی بزرگان مانند سید مرتضی در تفسیر آیات مشکله دو جلدکتاب نوشته و به بررسی ابعاد گوناگون این آیات پرداخته است.

این مدرس حوزه با تاکید بر اینکه آیه نور از سوره نور از مشکل‌ترین آیات قرآن است عنوان کرد: بزرگانی در عصر حاضر و در عصر قدیم نسبت به نوشتن کتاب در تفسیر سوره نور اقدام کردند که در این راستا می‌توان به آیت‌الله سبحانی در زمان کنونی و ابوعلی سینا و ملاصدرا در زمان قدیم اشاره کرد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در ارتباط با فهم قرآن گفت: براساس این روایت فهم آیات قرآن در چهار قسم است. خواندن عبارت قرآن یا توجه به ظاهر آن، اشارات قرآن که در ظاهر فهمیده نمی‌شود، مسائل و گفته‌های دقیق و مخفی و بعد حقایق آیات از مصادیق فهم قرآن است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی به تفسیر سوره حمد از سوی امام خمینی (ره) اشاره و تصریح کرد: امام خمینی (ره) زمانی که تفسیر سوره حمد را شروع کردند پس از گذشت پنج جلسه تفسیر برخی بزرگان مشهد برای ایشان پیام دادند که اگر اجازه می‌دهید تفسیر این سوره در همین سطح باقی بماند زیرا که فهم مطالب به قدری سنگین شده بود که از درک عموم مردم خارج بود.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین آیه برای اثابت توحید، ‌آیه نور از سوره نور است، گفت: خداوند در قرآن از تشبیهات بسیاری استفاده کرده و به صورت مثال مومن را به درخت پاک و کافر را رانده شده از آسمان تشبیه می‌کند ولی برای تشبیه ذات اقدس الهی از نور بهره می‌گیرد.

رفیعی اضافه کرد: خداوند در سوره نور می‌فرماید پروردگار عالمیان نور است زیرا که نور خصوصیات خاص خودش را دارد، نور موجب حیات، گرما، هدایت و زینت می‌شود که همه این صفات در خداوند وجود دارد.

وی لقب حضرت علی (ع) را مورد شاره قرار داد و گفت: این امام همام را به شیر تشبیه کردند و در این تشبیه هدف شجاعت حضرت علی(ع) بوده است.

این مدرس برجسته حوزه با تشبیه هر آنچه که به خدا ارتباط مستقیم دارد گفت: خداوند قرآن، ‌علم، پیامبر و ائمه را به نور تشبیه کرده است.

وی با توصیه بر مطالعه کتاب نشانه‌هایی از نور برای جوانان عنوان کرد: این کتاب موجب می‌شود انسان‌ها به درک و معرفت برسند و ذات اقدس الهی را بهتر بشناسند.

رفیعی با بیان اینکه باید حقیقت خداوند برای عالم تبیین شود ‌گفت: با وجود این همه رسانه و ابزارهای گوناگون، ‌هنوز بت پرستی، گاو پرستی و انسان پرستی در دنیا وجود دارد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: در آیه نور به کلمه مشکات اشاره شده که به معنی جای چراغ است ولی در تفسیر آیه به معنی سینه مومن از آن یاد شده و زجاجه به معنی قلب مومن و مراد از چراغ در این آیه فهم آن است.

وی افزود: تفسیر این آیه چنین است نور ایمان زمانی که در سینه مومن قرار می‌گیرد روح انسان شفاف شده و پیام الهی را می‌پذیرد.

رفیعی با اشاره به داستان مسلمان شدن ابو زراره در طواف خانه خدا گفت: این شخص زمانی که وحی الهی را درک کرد مسلمان شد و این نشان می‌دهد که درک وحی روح را شفاف و زلال می‌کند.

فارس

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir