وبلاگicon
ارزش‌گذاری میان لذت آنی گناه و محرومیت از نعمت‌ها لازمه سیر و سلوک است

آیت‌الله سید رحیم توکل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در جلسه اخلاق که در مدرسه گلپایگانی قم برگزار شد، به بررسی قانون موازنه در سیر و سلوک الهی اشاره کرد و گفت: این قانون این گونه است که انسان مقایسه‌ای میان لذت آنی انجام گناه و بلاهایی و رفع نعمت‌هایی که سبب آن به انسان روی می‌آورد، انجام دهد تا بفهمد کدام ارزش کدام بیشتر است.

    

آیت‌الله توکل بیان کرد: ترک گناه در ابتدای این امر سخت است اما زمانی که انسان به طور مستمر گناهان را ترک کرد به مرحله‌ای می‌رسد به فکر گناه کردن نمی‌افتد.

  

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: شیخ انصاری مشغول مطالعه بود، فردی برای ایشان مقدار زیادی وجوهات آورده بود وی هیچ اعتنایی به این وجوهات نکرد و چون می‌دانست این پول حق وی نیست نیابد به آن دست‌اندازی کند.

 

آیت‌الله توکل اظهار داشت: متأسفانه برخی از طلبه‌ها به دنبال زن دوم می‌روند و برای به دست آوردن لذت جدید و آنی خویش سبب فروپاشی خانواده و بدنامی میان مردم و عدم اعتماد مرد به روحانیان می‌شوند.

 

آیت‌الله توکل تصریح کرد: هرچند برخی از امور همانند گرفتن زن دوم حلال هستند اما این برخی از امور حلال دور از شأن و زی طلبگی است و سبب بدنامی روحانیان میان مردم می‌شود.

 

وی با بیان این که نفس لوامه یکی از عنایت‌های ویژه خداوند به انسان‌ها است، گفت: نفس وجدان انسان به طور فطری کارهای نیک و زشت را تشخیص می‌دهد و هر زمانی انسان که خطا و اشتباهی انجام دهد، درون انسان را سرزنش می‌کند و هنگامی که انسان کاری نیکویی را انجام می‌دهد وی را تشویق به این کار می‌کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که یاد مرگ و قبر سبب می‌شود که انسان به ‌راحتی بسیاری از گناهان را انجام ندهد، گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرد قدرتمند کسی نیست بر دیگران غالب شود بلکه فردی است که بر و هوای نفس غالب شود و فریب نفسش را نخورد؛ همچنین در حدیثی دیگر از ایشان آمده است که اگر فردی برای هوای نفس خویش غلبه کند از فرماندهی که یک نفره شهری فتح کند، قدرتمندتر است.

 

آیت‌الله توکل بیان کرد: انسان در ابتدا باید با طغیان و سرکشی نفس اماره هنگام مواجهه با گناهان مبارزه کند و در مرحله بعد از ریشه به درمان بیماری‌های روحی و گناهان بپردازد.

رسا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir