وبلاگicon
گناهانی که انسان را به بهشت می‌برد/ تأثیر خطورات ذهنی در اعمال انسان

کلینیک روح درمانی،آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی‌ فقیه در کاشان، دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن در تفسیر و ترجمه آیه 284 سوره مبارکه بقره گفت: خداوند در این آیه و آیات پایانی سوره بقره به بندگانش اعلام خطر می‌کند و هشدار می‌دهد که هر نوع افکاری اعم از توحیدی و یا شیطانی وارد دل انسان‌ها شود، در آن خانه خواهد کرد؛ لذا دل انسان‌های مؤمن، خانه خدای سبحان است.

وی با اشاره به این‌که هشدا‌های خدای سبحان در 6 بخش بیان شده است، یادآور شد: اولین هشدار خداوند این است که همه آسمان‌ها و زمین از آن ِخداوند است و مالک حقیقی آن خدا است و ما تنها بخش از آنچه در آسمان‌ها است و علم بشر توانسته آن را کشف کند، اطلاع داریم از جمله ستاره‌ها و کواکب و عرش خدا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: عرش خدا جایگاه سلطنت خداوند است که این جایگاه و سلطنت مادی و فیزیکی نیست، لذا هرآنچه در آسمان‌ها و در دل زمین است از دایره علم بشر خارج است.

دل مرکز معرفت انسان و محل نام اقدس ربوبی است

آیت‌الله نمازی گفت: دل مرکز معرفت انسان و محل نام اقدس ربوبی است و آنهایی که در دل به خدا، اولیاء خدا، پیامبر اکرم(ص)، اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) معرفت دارند، اینها مورد مغفرت الهی قرار می‌گیرند، اما کسانی که در دل خود معرفت به خدا، اولیاء خدا، پیامبر اکرم(ص)، اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) ندارند مورد عذاب خدا قرار خدا می‌گیرند.

نماینده ولی‌ فقیه در کاشان با اشاره به این‌که گاهی اوقات افکاری بر دل انسان‌ها خطور می‌کند که یا مبارک و یا شیطانی است گفت: افکار اهل توحید، بندگی خدا و کمک به بندگان خدا است اما گاهی افکار و تصورات شیطانی است، تا زمانی که عملیاتی نشده توبه کند مورد عفو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که خداوند را براساس نیت و عملکرد قلبی انسان‌ها آنها را مورد مغفرت و یا عذاب خود قرار می‌دهد گفت: اگر تصورات و عملکرد قلبی انسان نیکو باشد مورد معرفت خداوند قرارخواهد گرفت.

آیت‌الله نمازی همچنین با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) گفت: حضرت(ص) فرمودند: 9 چیز است که از امت من برداشته می‌شود و به خاطر آن عذاب نمی‌شوند. خطا، نسیان، آنچه خارج از توان انسان باشد، آنچه را به آن مجبور کنند، کاری که شروع کرده، مضطر بماند، نداند و نسبت به کاری که انجام می‌دهد، جاهل باشد، حسد، وسوسه و فال بد زدن، از مسائلی است که انسان مؤمن در صورت انجام دادن آن عذاب نخواهد شد.

وی در مورد وسوسه شیطانی گفت: از امام صادق(ع) درباره وسوسه نفس سؤال شد، حضرت فرمودند: وسوسه نفس گناه نیست و نگران آن نباشید و در زمان وسوسه نفس ذکرالله را بگویید. امام باقر(ع) نیز در روایتی فرمودند: خداوند از بندگانش تنها دو صفت، شاکر نعمت‌های خداوند بودن و افزایش نعمت‌هایش را خواسته است.

برخی گناهان انسان را به بهشت می‌بَرد

نماینده ولی‌ فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به این‌که اقرار به گناه در محضر خدا باعث بخشش گناهان می‌شود اما اقرار به گناه در محضر خلق خدا منکر است گفت: امام صادق(ص) می‌فرماید: گاهی انسان‌ها گناهی را انجام می‌دهند که خداوند به خاطر این گناه آنها را به بهشت می‌برد، چرا که گناهی که انجام داده همیشه مقابل چشمان‌شان قرار دارد و همیشه از خدا طلب مغفرت می‌کنند.

آیت‌الله نمازی همچنین به روایتی زیبا از امام باقر(ع) اشاره کرد و افزود: اصحاب پیامبر(ص) به ایشان گفتند: ما از خودمان نگرانیم چون تا زمانی که در محضر مبارک شما هستیم و شما ما را دعوت به تقوا می‌کنید، خوف خدا در دل‌ها است به طوری که اوج می‌گیریم و بهشت و جهنم را می‌بینیم اما همین که از مسجد‌النبی(ص) و از محضر شما خارج می‌شویم جاذبه‌های دنیا و دوستی خانواده، حال قبلی ما را عوض می‌کند و از فضای معنوی که داریم خارج می‌شویم.

وی افزود: رسول اکرم(ص) در جواب آنان فرمودند: این تخیلاتِ شیطانی است، لذا اگر حالت قبلی ادامه پیدا می‌کرد و تبدیل به حالت دنیایی نمی‌شد، با فرشتگان خدا هم‌نشین می‌شدید و ولایت تکوینی به شما دست می‌داد و می‌توانستید روی امواج دریا حرکت کنید. این حکمت خداست که شما نباید چندمنظوره باشید و اگر چنانچه حالت قبلی را حفظ می‌کردید، خداوند عده‌ای دیگر را می‌آورد تا آنها گناه کنند و از درگاه خدا طلب مغفرت کنند.

یادآور می‌شود، تفسیر قرآن کریم توسط آیت‌الله نمازی نماینده ولی‌فقیه وامام‌جمعه کاشان دوشنبه شبها در مسجد حضرت قائم(عج) واقع در بلوار شهید مطهری این شهر برگزار می‌شود.

کانون خبرنگاران نبأ ایکنا

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

کلینیک روح درمانی
کلینیک روح درمانی درس اخلاق،تفسیر قرآن و معارف اسلامی ****همانطور جسم بیمار می شود و باید به طبیب مراجعه تا درمان شد روح نیز بیمار می شود و باید به طبیب روح مراجعه نمود تا درمان شد حال برای یک روح سیاه و بیمار دارو و درمان آن نزد علمای اخلاق و بزرگان دین است تا با احادیث و روایات روح بیمار را درمان و او را به سیر و سلوکی الی الله هدایت نمایند در یکی از جلسات استاد فقید آیت الله مجتهدی تهرانی این موضوع مطرح شد و همین امر باعث شد حقیر در سال 85 اقدام به تهیه و چاپ کتابچه چهل حدیث و اینک راه اندازی این وبلاگ نمایم. لذا از شما کاربران عزیز درخواست دارم نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. امیرمحسن سلطان احمدی http://soltanahmadi.ir